2013. december 12., csütörtök

Ferzan Özpetek: Törökfürdő...

Mottó: "Lehetünk boldogok ebben az életben? Fontos, hogy boldogok legyünk!" (részlet a Törökfürdő c. filmből)


(Hamam, 1997., olasz-török-spanyol filmdráma)

A török származású, Olaszországban élő Ferzan Özpetek első mozija, mellyel nyomban egy eddig felül nem múlt gyöngyszemet alkotott. Szívünket nyitogató alkotás önmagunk vállalásáról - korszaktól, életkortól és nemtől függetlenül -, örömre való képességről, szerelemről, az igaz családról, tragédiákról, barátságról, feloldozásról, szellemi örökségről. Arról, hogy a szeretet megosztása gyarapítja azt. Újrakezdésről, végzetről és folytatásról... A film varázslatos zenéje CD-n kapható. 


Először mindjárt kilencszer néztem meg a Cirko Gejzirben, mely ez idő alatt elköltözött, én pedig követtem a feliratos film nyomában. Később láttam néhányszor szinkronnal a tévében, és bár a "nyugi Zozo, nyugi" nem tesz annyit, mint hogy "szusz Zozo, szusz",  még ma is, bármilyen formában, mindannyiszor sírás fog el a zárójelenet láttán.




Kétszer jártam Isztambulban e film hatására, egy páratlan ember társaságában, alig felfogható, elbeszélhetetlen benyomások, események és érzések sodrában. Bármikor megismételném. A filmet és a várost is!

Itt nézhető meg, reméljük még sokáig: http://www.youtube.com/watch?v=Ug-H415bIZI&feature=youtu.be



Az utolsó hárem: http://megafilmek.biz/dir/drama/az_utolso_harem/6-1-0-496

Nem tartozik a kedvenceim közé, ám a Törökfürdő előzménye. Itt jelenik meg először a később láthatatlanul is elbűvölő, titokzatos nagynéni, Anita. Az anyagnál maradandóbb szellemi örökség (melynek csak tárgyi szimbólumai a régi cigarettagyűrű és fürdőépület) felvállalásának csodaszép íve így teljesebbé válik: az aktuális korszellemtől eltérő élet- és viselkedésmód, a vágyak megvalósításának bátorsága az utolsó kegyencnőtől a szintén olasz Anitán, majd Francesco-n át Mártáig, közel száz év alatt rajzolódik elénk. Lehet-e az életünk teljesebb annál, mint ha megtaláltuk a helyünket  a világban, majd van aki úgy találja meg a sajátját, hogy átveszi tőlünk a stafétabotot? 

A párhuzamos elbeszélésmód paradoxona, hogy a filmben látott hárembeli történetmesélés idején valójában már nem is létezik a hárem. Az események időrendbe tétele így nem könnyű, ám nem is reménytelen...


A szemközti ablak: http://veterok.tv/video/18070/La-Finestra-di-fronte--The-Window-Opposite-HUN

A fiatal, folyton veszekedő, munkásházaspár egy idős, zavarodott, jómódú úrba botlik az utcán, minek következtében alaposan megváltozik az életük. Történet szerelemről, a múlt árnyairól, generációkat és kasztokat áthidaló barátságról, kísértésről és felelősségvállalásról, megalkuvásról és bátorságról... no és Ozpetekről lévén szó, természetesen a toleranciáról. 

Fogyókúrázóknak óvatosan!



Tudatlan tündérek - két részben: 
http://vidto.me/yl0vlr7f99bg.html és http://vidto.me/mv5o5xtzhupc.html

Férje váratlan halála után Antonia tudomására jut, hogy élete párjának, középiskola óta szerelmének szeretője volt. A dolog nyomába ered... Mi pedig sírva-nevetve leckét kaphatunk megbocsátásról, feltételek és birtoklás nélküli szeretetről, előítéletek leomlásáról, a család fogalmának újradefiniálásáról, elengedésről, igaz barátságról...

Egy vidám és szomorú, felemelő és lesújtó, de mindenképpen meleg
 hangulatú film... 




Szerelem, pasta, tenger - két részben: http://www.mozicsillag.com/watch_embeded.php?host=77544&id=5261 és http://www.mozicsillag.com/watch_embeded.php?host=77545&id=5261

A kispolgári képmutatás paródiája egy csipetnyi Vinterberg-féle Születésnappal és bibliai Jákob-Ézsau történettel, no meg nagyanyói bölcsességgel fűszerezve, ám épp csak annyira, hogy ne fájjon, és edzésben tartsa a nevetőizmainkat. Egy ideig nem világos, ki meleg és ki nem, ki kibe szerelmes, kit csal meg kivel, és miért, ki kicsoda egyáltalán. Ám mindez nem is fontos, mert minden jó, ha a vége nem rossz. 



Szent szív: http://www.moovie.cc/online-filmek/szent-sziv-online

"Szervezettség kell és határozott válaszok. Nem elég a csoda." Valóban így lenne? 
Egy modern szent születése Rómában, kontra egyház, biznisz és hatalom.
Homofóbok is bátran megtekinthetik,  nincs benne még csak egy látens meleg sem. 
A film befejezése nekem kevéssé tetszik, szájbarágós, mint a Szomszédok szappanopera epizódvégei, ám a témafelvetés valóban csodás. Talán elegendő volna a megértés támogatását a fenti Piétához hasonló képekre bízni. 






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése